Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skoleudviklingssamtale

Referat af skoleudviklingssamtale 2023

Bakkeskolen

 

Baggrund

Med aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen d. 29. oktober 2021, blev der indført årlige skoleudviklingssamtaler fra og med skoleåret 2022/2023. Skoleudviklingssamtaler skal bidrage til at skabe en tillidsfuld og faglig dialog mellem kommunalbestyrelse, skolechefen, administrationen og skolen, samt understøtte en sammenhæng mellem de indsatser, der iværksættes på skolen og i skolevæsnet som helhed. Skoleudviklingssamtalen skal dels samle op på tidligere skoleudviklingssamtaler og igangsatte indsatser og dels pege fremad og være fokuseret omkring konkrete løsninger og indsatser til gavn for elevernes læring, trivsel og udvikling.

 

Overordnet dagsorden

 

  1. Opsamling på aftaler og mål 
    Herunder tidligere kvalitetsaftaler og eventuelle handlingsplaner og udviklingsplaner.

  2. Præsentation af temaer

Skolen præsenterer kort de temaer, som de ønsker samtalen skal tage udgangspunkt i. Skolechefen supplerer med egne temaer og evt. temaer fra Skole,- Unge og Uddannelsesudvalget.

  1. Drøftelse af temaer
    Alle temaer gennemgås grundigt med afsæt i data, og der drøftes potentielle handlemuligheder.

  2. Udvælgelse af temaer og indsatser
    Der konkretiseres hvilke temaer, konkrete indsatser og mål skolen skal arbejde videre med.

  3. Opsummering og afrunding
    Konkrete mål og aftaler samt udkastet til indholdet i referatet gennemgås.

 

 

Temaer til skoleudviklingssamtalen

 

Det er skolelederen, der har initiativretten i forhold til at udvælge temaer, som samtalen skal tage udgangspunkt i. Udvælgelsen skal ske på baggrund af en analyse baseret på et bredt videns- og datagrundlag, som udover relevante kvalitative og kvantitative data skal indebære skolelederens samlede erfaringer fra og viden om skolen og dennes kontekst. Skolelederen skal endvidere inddrage skolebestyrelse, medarbejdere og elevråd i drøftelsen af temaerne.

 

Samtalen suppleres endvidere med temaer fra kommunalbestyrelsens samt skolechefens blik på skolen og dennes udfordringer og potentialer. Skolens udvikling sættes således i relation til det samlede skolevæsen og den overordnede strategiske retning. 

 

Skole-, unge- og uddannelsesudvalget har d. 23 januar 2023 godkendt følgende temaer til lokale drøftelse til skoleudviklingssamtalerne 2023. Temaerne skal forstås i sammenhæng med og som supplement til de eksisterende mål og strategier på skoleområdet. 



  1. Den gennemsnitlige trivsel i Horsens Kommune har ligget på 3,7 de seneste fire år, hvilket er på niveau med landsgennemsnittet. I henhold til det nationale mål om at trivslen skal øges, skal der således arbejdes målrette med elevernes trivsel med særligt fokus på en balance mellem social og faglig trivsel. 

  2. Fraværet er steget både i Horsens og på landsplan det seneste år. Der skal derfor fortsat arbejdes målrettet med at nedbring det bekymrende fravær samt sikre et godt og koordineret samarbejde mellem både familie og fagprofessionelle. Målet er at nedbringe det bekymrende fraværet fra skole mest muligt. 

 

  1. I Horsens Kommune ligger over landsgennemsnittet hvad angår andelen af elever der aflægger alle obligatoriske prøver ved folkeskolens afgangseksamen, men der er for mange der ikke opnår karakteren 02 i dansk og matematik. Der skal derfor være fokus på at løfte de svageste elever i folkeskolen, gennemføre folkeskolens afgangsprøve med 02 i dansk og matematik. 

  2. Der har de seneste år været et fald i andelen af elever der søger og påbegynder en ungdomsuddannelse i Horsens Kommune. Der skal derfor sætte fokus på at understøtte og inspirere de unge ifm. deres uddannelsesvalg. 

 

Dato: 09-08-2023

Deltagere: 

Nina Nielsen, Ungdomsskoleleder
Therese Røgind-Bach, afdelingsleder Bakkeskolen

Henrik Kallestrup, Skolechef
Søren Schjødt, Stabskonsulent

 

Aftalte indsatsområder 

Projektbaseret læring

Beskrivelse af indsatsområde

Eleverne på Bakkeskolen visiteres oftest hertil på baggrund af en udad reagerende adfærd præget af stor motorisk uro og relationelle udfordringer. Til gengæld har eleverne stor lyst til at lære, de er kreative og idérige, og de har en stor grundlæggende ambition om at lykkes i fællesskabet.    

Vi ønsker således at undersøge effekten af en mere projektbaseret læringstilgang, der i højere grad har fokus på en aktiv og medskabende læringsstil.

 

Målet med indsatsområdet:

  • at møde eleverne i et læringssyn, der giver plads til at udforske deres evner og potentialer, hvor de bliver medskabere af kreative og aktive læreprocesser.  

  • Eleverne oplever en undervisning, der motiverer gennem involvering og skaber tilkoblingsmuligheder alle.

 

Gode og stabile voksenrelation for eleverne

Beskrivelse af indsatsområde

Eleverne er enormt afhængige af stabile voksne i skoletiden med særligt stærke relationskompetencer og solid faglighed. Der skal derfor være ledelsesmæssig fokus på skabe gode rammer og en god personalemæssig organisering, der gør det muligt for personalet at give eleverne stabile rammer og relationer. Derudover skal der være fokus på at sikre, at medarbejderne har de rette kompetencer til de opgaver de møde i hverdagen. 

 

Målet med indsatsområdet:

  • Eleverne oplever gode og stabile voksenrelationer i deres hverdag.