Værdigrundlag

Bakkeskolens pædagogiske værdi grundlag bygger på værdierne:

Respekt, Tålmodighed, Åbenhed, Empati og Professionalisme.

I en børneoptik kan værdierne udkrystalliseres som forventninger til personalet

De lyder:

”Jeg misforstår tit mine omgivelser og reagerer vredt og konfronterende”.

Derfor møder de voksne på Bakkeskolen mig med åbenhed og ro. De bruger tid på at forstå mig, så jeg kommer i ro igen og føler mig hørt og respekteret.

”Jeg tror ikke, at jeg kan lære noget og har mange negative oplevelser med i min rygsæk fra tidligere skoler”

Derfor møder de voksne på Bakkeskolen mig med en ubetinget tro på, at jeg kan lære noget.  De holder ud, at det er svært og udfordrende for mig at blive overbevist om, at jeg godt kan lære.

”Jeg reagerer tit voldsomt verbalt og fysisk, når jeg ikke kan finde ud af det”.

Derfor møder de voksne på Bakkeskolen mig med ro og fokus. De hjælper mig med at håndtere mine voldsomme følelser, uden at de selv bliver sure eller fysiske.

”Jeg er på en anden måde, som gør, at jeg tænker og reagerer anderledes end andre børn”.

Derfor møder de voksne på Bakkeskolen mig med tålmodighed, empati og åbenhed overfor mig og min måde at forstå verden på. På den måde lærer den voksne noget om mig og kan bedre hjælpe mig, når jeg bliver frustreret.

”Jeg er usikker på om jeg kan lære noget og udvikle mig”.

Derfor møder de voksne på Bakkeskolen mig med en inspirerende undervisning, der er differentieret og samtidig udfordrer mig tilpas til, at jeg lærer mest muligt.

”Jeg kommer ofte i afmagt”.

Derfor møder jeg voksne på Bakkeskolen, som tør stå i afmagten sammen med mig, uden at blive vrede eller frustrerede. På den måde lærer jeg at håndtere en verden, som jeg ofte oplever vanskelig at være i.